PSP

Ga je voor jouw bedrijf al eens op zoek naar nieuwe medewerkers? Dan heb je ongetwijfeld al vastgesteld dat dit geen eenvoudige opdracht is. Op een krappe arbeidsmarkt moeten bedrijven alles uit de kast halen om de beste kandidaten te vinden. Met de juiste employer branding strategie zet je jouw organisatie positief in de kijker. En dat begint allemaal met goede interne communicatie.

Employer branding en interne communicatie.

Tot enkele jaren geleden waren de “extralegale voordelen” belangrijke troeven voor bedrijven om kandidaten over de streep te trekken. Vandaag is “bedrijfscultuur” voor veel sollicitanten doorslaggevend. Voel ik me goed bij dat bedrijf? Delen we dezelfde waarden? Hoe kijken ze naar een gezonde work-life balance? Het zijn vragen die de beslissing van een kandidaat sterk beïnvloeden.

De bedrijfscultuur is in feite het kloppende hart van elke organisatie. Het weerspiegelt de waarden, normen en doelstellingen die het bedrijf heeft en bepaalt hoe werknemers met elkaar en met klanten omgaan. Wie slim omgaat met employer branding, toont die bedrijfscultuur aan de buitenwereld.

Interne communicatie en bedrijfscultuur

Eén van de pijlers van een gezonde bedrijfscultuur is effectieve interne communicatie. Interne communicatie is de lijm die werknemers aan elkaar en aan de organisatie bindt. Het creëert een gevoel van gemeenschap, nodigt uit om informatie en kennis te delen en laat werknemers het bredere plaatje zien. Zo leren ze hoe hun individuele prestaties passen in de algemene doelstellingen van het bedrijf.

Zonder interne communicatie is het onmogelijk om een positieve en productieve bedrijfscultuur op te bouwen en te onderhouden. Interne communicatie zorgt voor betrokkenheid, een essentiële waarde om jouw bedrijf positief naar buiten te brengen. Want de manier waarop informatie wordt gedeeld en hoe medewerkers met elkaar communiceren, zegt veel over de bedrijfscultuur.

Tevreden medewerkers: de beste ambassadeurs

Een open en transparante communicatiecultuur zorgt voor tevreden en betrokken medewerkers, die zich gewaardeerd en gehoord voelen. Ze dragen het verhaal en de waarden van het bedrijf uit, zowel binnen als buiten de organisatiemuren. Dat zorgt niet alleen voor een aangenaam werkklimaat, het straalt ook uit naar potentiële nieuwe medewerkers voor wie die keuze voor een werkgever vaak afhangt van de perceptie van de bedrijfscultuur.

Dat is employer branding ten top!

Personeelscommunicatie in een digitaal tijdperk

Op een moment waarop er via zoveel kanalen (digitaal) kan worden gecommuniceerd, hebben bedrijven eigenlijk geen excuus meer om niet transparant met medewerkers om te gaan. Via verschillende (interne) platformen kunnen bedrijven heel snel op de bal spelen door cruciale informatie te verspreiden, door in interactie te gaan met de medewerkers en door goede praktijken en mooie verhalen te delen.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat er achter die kanalen een strategie schuilgaat, die bouwt aan een open bedrijfscultuur. Anders loop je het risico dat je verschillende kanalen en boodschappen niet op elkaar zijn afgestemd, wat nefast is voor je interne communicatie.

Een gespecialiseerde firma gaat samen met jou je doelstellingen bekijken en bepaalt mee de beste kanalenmix om jouw boodschap bij de medewerkers te krijgen. Dat kunnen natuurlijk digitale kanalen zijn, maar onderschat de impact van een (gedrukt) personeelsmagazine zeker niet!

Personeelsmagazine

Het is de kans om je bedrijf, je boodschap, je medewerkers én de samenhorigheid op een positieve manier in the picture te zetten. Een personeelsmagazine brengt mooie verhalen, krachtige boodschappen, die door een professionele redactie geschreven zijn, in beeld gebracht door beroepsfotografen en vormgegeven door professionele designers. Zo past het magazine helemaal in de corporate branding van jouw bedrijf!

De impact van een positieve bedrijfscultuur

Een positieve bedrijfscultuur, ondersteund door effectieve interne communicatie, heeft een grote impact op de aantrekkelijkheid van een organisatie. Bedrijven die investeren in een sterke bedrijfscultuur en in een doordachte interne communicatie, zien de tevredenheid bij werknemers en klanten verbeteren.

Als die tevreden medewerkers hun mooie verhalen met de buitenwereld delen, worden ze de ambassadeurs die je nodig hebt om de employer branding voor jouw bedrijf geloofwaardig en écht te maken. Zo bouw je een sterk merk, trek je talent aan en houd je de beste medewerkers.

Ook jij kan een sterk werkgeversmerk zijn!

De rol van interne communicatie bij het extern verspreiden van de bedrijfscultuur wordt steeds belangrijker. In een wereld waar de concurrentie om talent hevig is, kan een gezonde, positieve bedrijfscultuur voor heel wat kandidaten het verschil maken. Bedrijven die begrijpen hoe ze effectieve communicatie moeten gebruiken om hun cultuur te versterken, staan als employer brand steviger in de markt.

Wil jij met interne communicatie beter scoren als werkgeversmerk? Neem vandaag nog contact op met psp communications en ontdek hoe wij jouw bedrijf in de verf zetten!

Hebben we jou geïnspireerd?

Neem contact met ons op!

Contacteer ons

Samen bouwen aan jouw verhaal?

Kom zeker eens langs!

De koffie staat al klaar.

Patrick Scheerlinck

Managing partner

adres
Josse Biesmansstraat 7
1560 Hoeilaart
Blijf op de hoogte

PSP Communications © 2022